בסיס רמת דוד. צילום: גיל אליהו
בסיס רמת דוד. צילום: גיל אליהו

שביעות רצון מהנחיית ראש הממשלה לבדוק שדה תעופה בנבטים

ראשי הרשויות בעמק, הממשיכים במאבק נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב”ג ברמת דוד, מביעים שביעות רצון מהמכתב ששלח בנימין נתניהו לראש עיריית דימונה בני ביטון שלפיו הורה לראש המועצה לביטחון לאומי לבחון מחדש את היתכנות הקמת השדה המשלים לנתב”ג בנבטים, ורואים בו שינוי דרמטי. במקביל מביעים בעמק אכזבה מהסכם משרד התחבורה עם עיריית חיפה, המעקר התנגדות לשדה ברמת דוד

פורסם בתאריך: 23.11.19 19:28

בתחילת חודש ספטמבר הונח על שולחנו של ראש עיריית דימונה בני ביטון, המשמש גם כסגן יו”ר מרכז השלטון המקומי, מכתב מראש הממשלה בנימין נתניהו במענה לפנייתו בנושא הקמת שדה תעופה בין לאומי משלים לנתב”ג  בנבטים. וכך כתב נתניהו: “הנחיתי את ראש המל”ל להקים צוות שיבחן מחדש את ההיתכנות הביטחונית של פתיחת שדה תעופה בין לאומי בנבטים”.

עד מהרה הופץ המכתב בקבוצות הווטסאפ השונות של מטה המאבק בעמק ועורר תקוות לשינוי. העובדה שהוא נכתב בסמוך מאוד לבחירות, כפי שפוליטיקאים אוהבים לעשות, ולמעשה לא הבטיח דבר מלבד דיון נוסף, לא הפחית מחשיבותו בעיני ראשי הרשויות המקומיות והתושבים. מאז אוקטובר 2014 עת עברה החלטת הממשלה מס’ 2050, אשר עסקה בהקמת שדה תעופה משלים לנתב”ג בשטחי בסיס רמת דוד, מצוי עמק יזרעאל במאבק עיקש ומתמשך לביטול רוע הגזירה.

שם היו רוצים לראות את השדה הבין לאומי מוקם בנבטים שבנגב, וכך גם ראשי הרשויות המקומיות שבדרום הארץ שהצטרפו למאבק. המכתב מראש הממשלה מבחינת אנשי העמק הוא האור שבקצה המנהרה, ותעודת ביניים להצלחת מאבקם.

ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, ממובילי המאבק: “אני לא משתייך לצד הפוליטי של ראש הממשלה, ואני לוקח בחשבון שישנם גם שיקולי בחירות כששולחים מכתב כזה, אולם מצד שני לביטון יש מעמד חזק מאוד בליכוד, והוא לא אחד שיעבור לסדר היום אם יתברר לו שלתוכן המכתב אין ערך”. עמיתו של חולבסקי ושותפו למאבק, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ששדה התעופה המשלים, אם יקום, יהיה בתחום שיפוט מועצתו: “אני רואה במכתב הזה שינוי דרמטי. למעשה אנחנו כפינו על המועצה הארצית לתכנון ובניה להכניס לתכנון את החלופה הארצית להקמת שדה התעופה המשלים בנבטים בניגוד לרצונם. הם הובילו את חלופת רמת דוד בצורה מאוד אגרסיבית ושיטתית, ולדעתי לא מקצועית, ואנחנו חשפנו שהבדיקה שהם עשו לא היתה מספיק רצינית”.

נראה שהצלחתם, ותכנון חלופת נבטים מקודם. למה אתם ממשיכים להיאבק?

בצר: “תכנון חלופת נבטים באמת מקודם, אבל מתחת לפני השטח אנחנו יודעים שהם  מקדמים ורוצים יותר לראות את רמת דוד כשדה התעופה החלופי לנתב”ג – אפילו לא כשדה משלים. המדינה רוצה להביא לעמק 40,000,000 נוסעים בשנה. זו התחזית לשנת 2060. כיום השיא בנתב”ג עומד על 23,000,000 נוסעים בשנה. זה אבסורד, זה מטורף. אנחנו, בניגוד למדינה, כן נכנסנו לעובי הקורה, וביצענו בדיקות בתחום הרעש, בתחום הכלכלי, בתחום הנגישות ובתחום הסביבתי וגם בדקנו את השפעת הציפורים על התעופה בשדה והתוצאות בידנו. בשנת 2017 הצגנו את קצה הקרחון ועכשיו רואים אותו באופן מלא. אם השדה הזה יקום בעמק, הוא ייהרס לגמרי”.

 

ראשי הרשויות המקומיות עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו

ראשי הרשויות המקומיות עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו

לחץ פוליטי

בשבוע שעבר ניצלו ראשי הרשויות המקומיות בעמק את ועידת המשפיעים של חברת החדשות שהתכנסה בתל אביב כדי להיפגש עם חברי הכנסת והשרים שהגיעו ולדבר אל ליבם, שייתמכו באופציית נבטים. השאלה אם אותם חברי כנסת ושרים יכהנו שוב גם אחרי הבחירות לא עלתה על הפרק. חולבסקי: “המאבק שלנו כלל לא קשור לבחירות. אני, יחד עם ראשי הרשויות המקומיות בעמק ובדרום, מקווים שאכן השדה יוקם בנבטים. יש לי יסוד סביר להניח שבממשלה החדשה שתקום יהיה שינוי בחשיבה ואנחנו יחד עם מטה התושבים כבר לוחצים שזה יקרה”.
במסגרת אותו לחץ נפגשו ביום ראשון ראשי רשויות מקומיות מהצפון והדרום עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’, שמקווה לדבריהם להמשיך ולכהן בתפקיד גם אחרי הבחירות. חולבסקי: “בפגישה עם סמוטריץ’ אמרתי שבעמק יזרעאל יש שתי בעיות תחבורה מרכזיות – אחת קיימת, שנקראת כביש 66, והשנייה היא שדה התעופה שאנחנו מנסים למנוע. הדגשתי בפניו שזה לא מאבק NIMBY (ביטוי באנגלית שפרושו “לא בחצר האחורית שלי” ש”מ), על שעות השינה של תושבי העמק, אלא מאבק לאומי אסטרטגי שאומר שצריך לשמור על עמק יזרעאל כאזור חקלאות והתיישבות, ובמקביל צריך לפתח את הנגב עם שדה תעופה”.

לדברי חולבסקי, מחוות דעת כלכלית שהוכנה עבור מטה המאבק של תושבי עמק יזרעאל המתנגדים להקמת שדה התעופה ברמת דוד והרשות לפיתוח הנגב עולה שהקמת השדה ברמת דוד תעלה 18 מיליארד שקל יותר מאשר אם יוקם בנבטים. “זה יהיה בזבוז כספי ציבור משווע”.

בצר: “אנחנו ממשיכים לדבוק בגרסה שאפשר לקדם את חיפה כשדה תעופה משלים. התאכזבנו מאוד מהפשרה שהושגה לאחרונה בין עיריית חיפה לחברת נמלי ישראל ומשרד התחבורה, שמדבר על כך שחיפה לא תתנגד להקמת השדה המשלים ברמת דוד, והשבוע הגשנו עתירה נגד ההסכם הזה. הוא לא מידתי, לא נכון והוא גורם לכך שלא ייקחו בחשבון שטח שיש בו פוטנציאל גדול להקמת שדה תעופה בין לאומי, עם מסלול לתוך הים ועם יכולת תעופה לכל העולם. עשינו בדיקה מקצועית עם חברה בין לאומית ספרדית שהוכיחה שהקמת השדה בחיפה היא אפשרית ותיתן מענה לכל הצפון, ובשילוב שדה תעופה ענק שיכול להתפתח ללא הפרעה בדרום, כל המדינה תרוויח. הנגב יפותח וכך גם הגליל וגם יוקטן הלחץ על נתב”ג שפוגע במרכז הארץ. אני שמח מאוד שראש הממשלה קיבל החלטה לעשות בדיקה נוספת באמצעות המל”ל, ומקווה שסוף סוף ההחלטה להקים שדה תעופה בין לאומי בעמק תבוטל”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"רצוי מצוי"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר