חוות המיכלים בקרית חיים. צילום: שי אילן
חוות המיכלים בקרית חיים. צילום: שי אילן

רשויות מקומיות בעמק מתנגדות למסמך מדיניות הבנייה לגובה של חיפה

המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה האזורית מגידו והמועצה המקומית רמת ישי הודיעו לבית המשפט כי הן מתנגדות למסמך משום שמימושו במתחם חוות המיכלים בקרית חיים יסכל סופית את האפשרות להארכת מסלול שדה התעופה הסמוך ל-2,400 מטר נטו

פורסם בתאריך: 23.11.19 20:04

הסלמה במאבקן של שלוש הרשויות המקומיות מאזור העמקים לפיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה. במסגרת העתירה המינהלית שהן מנהלות לפיתוחו של השדה הודיעו לבית המשפט שלוש הרשויות המקומיות – המועצה האזורית עמק יזרעאל בראשות אייל בצר, המועצה האזורית מגידו בראשות איציק חולבסקי והמועצה המקומית רמת ישי בראשות עפר בן אליעזר – כי הן מתנגדות למסמך מדיניות גובה המבנים החדש שהכינה עיריית חיפה בראשות עינת קליש רותם.

הנימוק להתנגדות הוא שמימוש קביעותיו של המסמך יסכל את האפשרות להארכה של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר נטו (מדובר בכ-2,600 מטר ברוטו לאחר תוספת שטחי הבטיחות הנסללים בקצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ונחיתה). ברקע ההתנגדות ניצבת העובדה שמסמך המדיניות מאפשר בנייה לגובה של 22 קומות במתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים באופן העלול ליצור מגבלות לפיתוחו של שדה התעופה הסמוך לחווה.

שלוש העותרות מנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב”ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, ובעתירה שהוגשה לפני כשלושה שבועות לבית המשפט המחוזי בחיפה צוין כי הן “מעוניינות שבחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי”.

העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות”ל), המועצה הארצית, משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית (רת”א), רשות שדות התעופה (רש”ת), חברת נמלי ישראל (חנ”י), עיריית חיפה והחברה העירונית שלה יפה נוף, האחראית על פרויקט חיבור נמל המפרץ לתשתיות.

בעתירה שהוגשה באמצעות עו”ד דביר לנגר הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל (תמ”א 15), שאושרה בשנת 2000 במסגרת יוזמה תכנונית שרת”א ורש”ת שותפות לה, קבעה כי אורכו של המסלול בשדה החיפאי יהיה 2,400 מטר, ולכן התבקש בית המשפט להורות לוועדה המחוזית, לוות”ל ולמועצה הארצית למנוע שימושי קרקע בסביבת השדה הקיים העלולים לסכל הקמת שדה תעופה עם מסלול של 2,400 מטר.

מסמך המדיניות החדש שהכינה עיריית חיפה קובע את גובה הבנייה המותר בכל חלקי העיר. בשלב זה המסמך שטרם אושר אינו סטטוטורי, אך בהמשך יש כוונה להסבו לתוכנית בעלת מעמד של חיקוק, כתיקון לתוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה שאושרה בחודש מרץ וכבר קבעה את גבהי הבנייה המותרים בעיר. הודעתן של שלוש הרשויות מאזור העמקים בדבר התנגדותן למסמך המדיניות נמסרה לפני מספר ימים לבית המשפט במסגרת תגובתן לבקשתה של רש”ת לדחות את עתירתן על הסף. בבקשה הציגה רש”ת “תהייה בסיסית באשר לזכות העמידה – מה זכות יש לרשות מקומית אחת לבקש ולהתערב בנעשה בתחומה של רשות מקומית אחרת, ואף להגדיל ולדרוש כי יוקם בשטחה של רשות מקומית אחרת מתקן תשתית כזה או אחר”.

בתגובה לבקשה הצביעו שלוש הרשויות המקומיות על אחריותם של מוסדות התכנון להציב מגבלות שיגנו על פוטנציאל פיתוחו של שדה התעופה החיפאי מפני “תוכניות עתידיות לשימושי קרקע בסביבה”, והזכירו בהקשר זה את מסמך המדיניות, שקבע כי במתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים תותר בנייה מרקמית עד לגובה של עשר קומות, שתשולב בבנייה לגובה של עד 22 קומות.

בתגובתן לבית המשפט כתבו שלוש הרשויות המקומיות: “הדברים אינם תיאורטיים. כך, לדוגמה, לפני ימים ספורים, פרסמה עיריית חיפה את תוכניתה לבנייה לגובה, ובמסגרתה היא מציעה שתיבנה שכונת רבי קומות במקום חוות הדלקים. שכונה זו תסכל באופן סופי את האפשרות לשדה תעופה כנדרש בתמ”א 15. עינינו רואות כי לפי תוכנית הבנייה לגובה של עיריית חיפה ייבנו מבנים בני 10-22 קומות במרחק של 735 מטר מהמסלול. מטעמים אלה נדרש כי הוועדה המחוזית, הוות”ל והמועצה הארצית ימנעו שימושים העלולים לסכל את הרחבת שדה התעופה”.

על הטענה בדבר התערבות יוצאת דופן בנעשה בתחומה של רשות מקומית אחרת, כתבו שלוש הרשויות המקומיות לבית המשפט: “לשיטתה של רש”ת, לעותרות לא תהיה זכות עמידה כאשר תוכנית הבנייה לגובה תובא בפני הוועדה המחוזית או המועצה הארצית, וזאת לנוכח אי זכאותן לעתור לגבי תוכניות שאינן בשטחן. העותרות מייצגות רבבות אנשים שייפגעו באופן ישיר במידה ולא יהיה שדה תעופה בין לאומי משמעותי בצפון הארץ. העותרות עומדות על זכותן להגן על האינטרסים של תושביהן העולים כדי זכות לפי הוראה חקוקה (תמ”א 15)”.

יצוין כי בחודש אוגוסט 2017 אישרה הוועדה המחוזית מתן הנחיות להכנת תסקיר השפעה על הסביבה לתוכנית מתאר מקומית חדשה למתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים. התוכנית, שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ואשר חלה גם על שטח איצטדיון קרית חיים, כוללת 4,300 דירות לצד שטחי תעסוקה ומסחר.

ראוי להזכיר גם כי תוכניתה של חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש”ן) להקמת מתחם קרקעות הצפון שליד בתי הזיקוק שאליו אמורות לעבור שלוש חוות מיכלי דלק ישנות הנמצאות במפרץ חיפה – חוות מיכלי הדלק בקרית חיים, חוות אלרואי בקרית טבעון ומתחם 20 אקרס בנמל חיפה בסמוך לעיר התחתית – יצאה לדרך כבר לפני כ-18 שנים, ואף אושרה בחודש אפריל אשתקד, אך עד היום לא בוצעה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"רצוי מצוי"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר