שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

הרכבת ושדה התעופה לפתחו של בג”ץ

שלוש רשויות מקומיות מעמק יזרעאל הגישו, יחד עם שני עותרים נוספים, עתירה לבית המשפט העליון נגד שתי תוכניות פוגעניות לעמק: תוכנית שתצמצם את פוטנציאל הפיתוח של העמק על ידי פגיעה בנגישות למרכז באמצעות הרכבת ותוכנית שתגדיל את הסיכוי להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב”ג במרחב קיבוץ רמת דוד.

פורסם בתאריך: 1.12.19 17:09

המאבק המשפטי החדש שמובילות רשויות מקומיות מעמק יזרעאל משקף פוטנציאל לשיפור איכות החיים של תושבי העמק באמצעות הטמעת שינויים אפשריים במערך של שתי תשתיות תחבורה הנמצאות בעיר הגדולה באזור-חיפה: מסילת החוף ושדה התעופה חיפה.

ביום חמישי שעבר הוגשה לבית המשפט העליון, בשבתו כבג”ץ, עתירה לביטול שתי ההחלטות שקיבלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות”ל) במינהל התכנון של משרד האוצר ב-3 ביוני: ההחלטה לפצל לשני מקטעים את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת, באופן המנציח את חיץ המסילות בין חיפה לחוף ימה ואת אילוצם של תושבי הצפון להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה, וההחלטה להפקיד את תוכניתה של רשות שדות התעופה (רש”ת) לפיתוח מינורי בלבד של שדה התעופה בחיפה, באופן שלא יאפשר להסבו לשדה תעופה בין לאומי משמעותי.

העתירה הוגשה באמצעות עו”ד דביר לנגר על ידי חמישה עותרים: שלוש רשויות מקומיות מעמק יזרעאל – המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי – האדריכל החיפאי מיכה רטנר ושלוש השקמים – העמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי.

בעתירה נכתב בין השאר: “הצפון עומד בפני אפשרויות פיתוח היסטוריות. ערים כגון עפולה, כרמיאל ונצרת יכולות להיות בטווח של 60 דקות נסיעה ממרכז הארץ. ערים קרובות יותר כגון נהריה, עכו, נשר והקריות יכולות להיות בטווח של 35-40 דקות נסיעה ממרכז הארץ. במסגרת תוכנית הכפלת המסילות ניתן גם לקדם חלופה המביאה לפינוי מלא של המסילה מהסביבה החופית בחיפה. לגבי תוכנית הפיתוח של שדה התעופה בחיפה, נקבע בחקיקה כי בחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי, הנתמך במסלול באורך 2,400 מטר לכל הפחות. העותרים הציגו חלופת תכנון המאפשרת עמידה בהוראה החקוקה. הוות”ל מעולם לא מצאה מקום לחייב את יזמי שתי התוכניות להתייחס לחלופות שהוצעו על ידי העותרים, חרף העובדה כי החלופות הוצגו בצורה נאותה מבעוד מועד ועל פני מספר שנים. נוכח החשיבות ההיסטורית של התשתיות דנן, מן הדין והצדק לקבל עתירה זו”.

העתירה הוגשה נגד תשע רשויות ציבוריות: הוות”ל, המועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האוצר, רשות התעופה האזרחית (רת”א), רש”ת, רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל (חנ”י) ועיריית חיפה.

בהחלטתה מתחילת חודש יוני נענתה הוות”ל בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את תוכנית ההכפלה לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד שפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. החלק הדרומי יבוצע עד לשנת 2030 ואילו החלק הצפוני העובר בתוך חיפה מיועד לביצוע עד לשנת 2040. תוכנית ההכפלה אמנם מחויבת להסרת החיץ מחופי העיר, אך פיצולה דוחה את הביצוע בעוד 20 שנה לפחות.

בעתירה נטען כי מבחינה מעשית פיצול התוכנית מונע לא רק את אפשרות פינויה המלא של המסילה מהחוף, אלא גם את האפשרות של מנהרת שידרה – חלופה הכוללת כריית שתי מנהרות בהר הכרמל, מנהרה ראשית מהצ’ק פוסט לאזור מושב מגדים ומנהרה נוספת מקרית הממשלה לאזור איצטדיון הכדורגל העירוני של חיפה, לשם תועתק תחנת חוף הכרמל. חלופה זו מבטלת את חיץ המסילה בין קרית הממשלה לאיצטדיון ומחברת ביניהם באמצעות קו מטרונית. בעתירה נטען כי פיצול תוכנית ההכפלה מונע באופן מעשי את האפשרות להקמת מנהרת שידרה “המופיעה כחלופה הטובה ביותר בתוכנית האסטרטגית של היזם – רכבת ישראל” ותואמת לעקרונות שהותוו בהכרזה על תוכנית ההכפלה ביולי 2014 כתוכנית תשתית לאומית, ולפיהם מטרת הפרויקט היא שיפור השירות הרכבתי וחיבור הפריפריה אל מרכז הארץ, תוך קיצור משמעותי של זמן הנסיעה.

שלוש הרשויות המקומיות מהעמק ציינו בעתירה כי הן “מעוניינות בקישור המיטבי בין צפון הארץ למרכז הארץ”. כיום נאלצים תושבי העמק בנסיעותיהם ברכבת לכיוון דרום, תחילה באמצעות מסילת העמק המתחברת לחיפה ולאחר מכן באמצעות מסילת החוף, להקיף את הכרמל תוך עצירה בארבע תחנות בחיפה – מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה, בת גלים וחוף הכרמל. אימוץ חלופת מנהרת השידרה תאפשר להם, כמו לכל שאר תושבי הצפון, קיצורי זמני נסיעה משמעותיים של כ-15 דקות לכל נוסע בכל נסיעה.

אמנם לאחרונה החליטה המועצה הארצית לקדם הכנת שתי תוכניות מתאר ארציות חדשות שיחדיו יציעו תוואי למסילת רכבת חדשה, מסילת מנשה, שתנוע בין אזור מושב אחיטוב שבעמק חפר למסילת רכבת העמק המתחברת לחיפה, אך תוכניות אלה המציעות אף הן קיצור של זמני הנסיעה מהעמק למרכז הארץ נמצאות בשלב ראשוני ביותר של עריכתן (מסילת מנשה היא המקטע הצפוני של פרויקט המסילה המזרחית האמור ליצור אלטרנטיבה למסילת החוף).

מסילת הרכבת באזור החוף (צילום: רמי שלוש)

מסילת הרכבת באזור החוף (צילום: רמי שלוש)

 

באשר לחלק העתירה העוסק בשדה התעופה חיפה ציינו שלוש הרשויות המקומיות מהעמק, המנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב”ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, כי הן מעוניינות ש”בחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי עם מסלול של 2,400 מטר לכל הפחות”.

ביום שבו החליטה על פיצול תוכנית ההכפלה, החליטה הוות”ל גם לאשר להפקדה תוכנית להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה מ-1,300 מטר ל-1,850 מטר. כעבור כחודשיים וחצי נחתם בין משרד התחבורה לעיריית חיפה הסכם לקידום פעולות תכנון להארכת המסלול ל-2,100 מטר. גם במתכונת זו הרחבת יעדי הטיסה הוגבלה למדינות קרובות באירופה בלבד.

בעתירה הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל, שאושרה בשנת 2000 במסגרת יוזמה תכנונית שרש”ת ורת”א שותפות לה ואשר מהווה חקיקה, קבעה כי אורכו של המסלול בשדה החיפאי יהיה 2,400 מטר. לפי העתירה, הוות”ל מתעלמת מחלופת תכנון שהוצגה על ידי העותרים המאפשרת את המסלול באורך הנדרש בתוכנית המתאר הארצית, תוך הסטה קלה של המסלול מזרחה כך שהוא יוארך לתוך שטח ים הצמוד לנמל המפרץ ולא על חשבון שטחי הנמל החדש שיזמה חנ”י. “ניתן להקים בחיפה שדה תעופה בין לאומי, כפי הנדרש בתוכנית המתאר הארצית ואין עסקינן בשאלה של כדאיות כלכלית, שמעולם לא נבדקה, אלא ברצונו של משרד התחבורה לבכר את נמל המפרץ על פני ועל חשבון שדה התעופה”, נטען בעתירה. על עיריית חיפה נכתב בעתירה כי היא פעלה למען הקמת שדה תעופה בין לאומי משמעותי בצפון הארץ, ואף פנתה לערכאות בניסיון לקדם את חזונה לשדה תעופה הנתמך במסלול של 2,400 מטר, אך בהמשך חתמה על הסכם עם משרד התחבורה “שבו היא מוותרת על כל טענה בנושאים דנן”.

בית המשפט התבקש בעתירה להוציא צו על תנאי הקובע כי פיצול התוכנית להכפלת המסילות מסכל את פינוי חיץ המסילות בחיפה, ובנוסף לתת פסק דין הצהרתי המבהיר כי הוות”ל טרם בחנה חלופות תכנון המוצאות תמיכה בחקיקה או בתוכנית האסטרטגית של היזם, ובפרט בהיבטים הבאים: פינוי מלא של המסילות מסביבת החוף, חלופת מנהרת שידרה, שדה תעופה בין לאומי משמעותי עם מסלול באורך של 2,400 מטר (ועוד קצוות בטיחות נדרשים) ובחינה של עלות מול תועלת של חלופות תכנון שונות או ניתוח כלכלי-תחבורתי אחר. בית המשפט העליון הורה למשיבים לעתירה להשיב לה עד ל-21 בינואר.

יצוין כי ביום רביעי דן בית המשפט המחוזי בחיפה בהליך משפטי אחר שמנהלות שלוש הרשויות המקומיות האמורות מאזור העמקים לקדם הארכה של המסלול בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר. מדובר בעתירה מינהלית שהן הגישו בחודש ספטמבר ושבה התבקש בית המשפט להורות לוועדה המחוזית – חיפה, לוות”ל ולמועצה הארצית לתכנון ובנייה למנוע שימושי קרקע בסביבת השדה הקיים העלולים לסכל הקמת שדה תעופה עם מסלול של 2,400 מטר – סעדים שונים מאלה המבוקשים בעתירה החדשה לבג”ץ.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"רצוי מצוי"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר